Cech.ilawa

Portal informacji praktycznej

Wędrujące budynki z Polski i świata

www.stronymarcina.pl

W wielu krajach świata, a także w Polsce, niektóre z budynków zmieniły swoje miejsce – i to przy pomocy człowieka. Powody były różne – osuwające się klify, plany budowy linii komunikacyjnych, nowych osiedli czy innych budowli. Niektóre akcje trwały „tylko” 45 minut, a inne około 2,5 miesiąca. Które z budynków i dlaczego musiały zostać przesunięte?

Willa Gruneberga w Szczecinie

Operacji przesuwania budynków nie zabrakło również w Polsce. Jedną z ostatnich było przesunięcie willi Gruneberga w Szczecinie w 2014 roku. Powodem zmiany lokalizacji była budowa linii Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju – willa stała na trasie, którą miały przebiegać tramwaje. Willi nie zburzono, ale przesunięto o blisko 45 metrów.

Warszawki Kościół pod wezwaniem Narodzenia Najświętszej Maryi Panny

Jeszcze wcześniej, w czasie budowania warszawskiej Trasy Wschód-Zachód (pierwsza duża inwestycja komunikacyjna po II wojnie światowej w stolicy) przesunięto Kościół Narodzenia Najświętszej Maryi Panny. Operacja ta miała miejsce w 1962 roku. Kościół, który ważył 6,8 tys.

ton odcięto od fundamentów i ustawiono na specjalnych torach. Budynek został przesunięty o ponad 20 metrów do dawnego ogrodu klasztornego.

Rogatki Grochowskie w Warszawie

Do 1889 roku Rogatki Grochowskie wyznaczały granice Warszawy. Oba budynki zachowały się w dobrym stanie, aż do dzisiaj. W 1961 roku jedna z Rogatek Grochowskich została przesunięta o 10,5 metra, ale druga też doczekała się przesunięcia o 8,7 metra w 2001 roku. W jednej Rogatce mieścił się posterunek policji, a w drugiej urząd poborcy. Obecnie budynki znajdują się na warszawskim Kamionku, w pobliżu skrzyżowania ulic Zamoyskiego, Grochowskiej i Lubelskiej.

Pałac Lubomirskich w stolicy

Pałac Lubomirskich, który mieście się w Warszawie został wybudowany w XVII wieku przez rodzinę Radziwiłłów. W 1970 roku budowla została obrócona o 78 stopni! Co było powodem takiego przedsięwzięcia? Plan budowy osiedla „Za Żelazną Bramą” oraz obawa, że nowo wybudowane bloki mogłyby zasłonić pałac. Budynek został oddzielony od fundamentów, a pod niego została wsunięta specjalna konstrukcja na stalowych wałkach, które toczyły się po torach.

Cała operacja trwała 2,5 miesiąca!

Latarnia Belle Tout w Wielkiej Brytanii

Do listy wędrujących budynków na pewno należy zaliczyć Latarnię Belle Tout, której budowa trwała od 1829 do 1834 roku. Początkowo była usytuowana na skraju kredowego urwiska w Wielkiej Brytanii. Powodem jej przesunięcia w głąb lądu był osuwający się klif. W 1999 roku zdecydowano się usadowić 34-metrową latarnię na nowych fundamentach. Jak zdołano przenieść taką budowlę? Latarnia została ulokowana na specjalnych torach i w taki sposób transportowana. Niewykluczone, że taką akcję będzie trzeba powtórzyć z powodu osuwających się kolejnych fragmentów klifu.

Szwedzki dworzec w porcie Helsingborg

W Szwecji także nie brakowało przedsięwzięć z przesunięciami budynków. W porcie Helsingborg został przesunięty 118-letni Dworzec Angfarjeflytten. Akcja miała miejsce w 2016 roku i przygotowano się do niej miesiącami. Dworzec został przesunięty o 75 metrów z racji przebudowy wybrzeża.

Dobre zaplanowanie operacji sprawiło, że trwała ona tylko 45 minut..

przydomowe oczyszczalnie ścieków myślibórz wózek widłowy hangcha